EU-kontroll, også kjent som periodisk kjøretøykontroll (PKK), er et lovpålagt kjøretøytilsyn som utføres for å sikre at kjøretøyene på veiene er trygge og i god teknisk stand
Kontrollen gjelder for personbiler, varebiler, lastebiler, busser, tunge tilhengere og motorsykler som er eldre enn fire år.
En grundig oversikt over EU-kontrollen innebærer å forstå hva den innebærer, hvem som er ansvarlig for å utføre den, hva som blir sjekket under kontrollen, hvor ofte den blir gjennomført, og hvilke konsekvenser det kan få hvis kjøretøyet ikke blir godkjent.
EU-kontrollen utføres av godkjente verksteder som har fått tildelt et kvalitetsstempel fra Statens vegvesen. Disse verkstedene har kvalifisert personell som gjennomfører grundige kontroller basert på en sjekkliste utarbeidet av Vegdirektoratet. Kontrollen omfatter blant annet bremser, styring, lys, signalanlegg, eksosanlegg, dekk og hjuloppheng. Hvis kjøretøyet blir godkjent, vil det få et nytt «eu-kontroll etter» klistermerke. Hvis det blir påvist feil eller mangler, må eieren utbedre disse før kjøretøyet kan bli godkjent.
Det er viktig å merke seg at EU-kontrollen ikke innebærer en full sjekk av kjøretøyets mekaniske tilstand. Det er derfor anbefalt å utføre regelmessig service og vedlikehold i tillegg til EU-kontrollen.
Det finnes ulike typer EU-kontroll som må utføres basert på kjøretøyets alder og brukskategori. For personbiler og varebiler opp til 3,5 tonn er førstegangs EU-kontroll påkrevd fire år etter første gangs registrering, deretter må den gjennomføres annenhvert år. For personbiler og varebiler mellom 3,5 og 7,5 tonn må EU-kontroll gjennomføres hvert år.
Kvantitative målinger om EU-kontrollen kan gi en bedre forståelse av dens betydning og effekt. Ifølge Statens vegvesen blir det utført omtrent 1,5 millioner EU-kontroller hvert år i Norge. Av disse blir rundt 20% ikke godkjent ved første gangs kontroll. Dette kan tyde på at mange kjøretøy ikke blir vedlikeholdt eller kontrollert på tilstrekkelig vis.
Det er viktig å merke seg at hvert EU-kontrolltilfelle kan variere basert på kjøretøyets alder, type og siste EU-kontrollresultat. Det kan også være variasjoner basert på hvilket verksted som utfører kontrollen. Noen verksteder kan være mer strenge eller grundige i sine vurderinger enn andre.
Historisk sett har EU-kontrollen blitt innført for å øke trafikksikkerheten og redusere antallet trafikkulykker forårsaket av tekniske feil og mangler på kjøretøy. Fordelene med EU-kontrollen inkluderer derfor en tryggere veitrafikk, redusert risiko for ulykker og bedre vedlikehold av kjøretøy. Ulempene kan inkludere kostnader relatert til reparasjoner og utbedringer etter kontrollen, samt tidsbruken knyttet til å få kjøretøyet godkjent.
For å få et bedre innblikk i hva EU-kontrollen innebærer kan det være nyttig å se en video som viser en kontroll i praksis
. Denne videoen vil gi et visuelt eksempel på hva som sjekkes og hvordan kontrollen blir gjennomført.
EU-kontrollen er en viktig del av vedlikeholdsprosessen for kjøretøy, og det er viktig for bilentusiaster å forstå betydningen av den. Ved å utføre EU-kontrollen regelmessig og holde kjøretøyet i god teknisk stand, kan man sikre en trygg og pålitelig bilopplevelse.